Naslovnica Briga o djeci Bebe i mališani Grafomotorika – što je, kako se razvija i kako ju poboljšati?

Grafomotorika – što je, kako se razvija i kako ju poboljšati?

Grafomotoričke vještine su kombinacija različitih vještina: fine motorike šake, vizualne percepcije, okulomotorne koordinacije te glasovne analize i sinteze koje omogućavaju osobi da drži olovku i piše.

O grafomotorici kod djeteta obično se govori u vrijeme polaska u školu, ali te se vještine razvijaju već od najranije dobi.

Razvoj grafomotorike prema dobi

Motorički razvoj djeteta započinje razvojem grube motorike (sjedenje, puzanje, hodanje, trčanje) zatim se nastavlja razvojem fine motorike kroz svakodnevne aktivnosti i igru.

U dobi od godine dana dijete drži olovku ili bojicu cijelom šakom i počinje šarati po papiru.

U dobi od dvije godine počinje držati olovku s tri prsta i radi različite linije, a s otprilike četiri, a najkasnije do šeste godine hvat olovke bi trebao biti ispravan.

Važno je obratititi pozornost jer je lakše poučiti dijete ispravnom hvatu od početka nego kasnije ispravljati pogrešno naučen hvat.

U nastavku vam donosimo tablicu s detaljima što možete očekivati u određenoj dobi:

DobOčekivana aktivnost
10 – 18 mjeseciDijete drži olovku cijelom šakom i oponaša šaranje po papiru, slikovnicu lista istovremeno okrećući nekoliko listova
2 godineDijete drži olovku s tri prsta i šara po papiru radeći horizontalne, vertikalne i kružne linije, slikovnicu lista okrećući list po list
3 godineDijete drži olovku s tri prsta, može precrtati horizontalnu i vertikalnu liniju te krug
4 – 5 godinaDijete drži olovku vrhovima prstiju, može precrtati kvadrat, neka slova i brojeve.
5 – 6 godinaDijete drži olovku vrhovima prstiju (palca, kažiprsta i srednjeg prsta), može precrtati trokut, napisati vlastito ime te prepoznaje većinu velikih tiskanih slova

Aktivnosti koje doprinose razvoju grafomotorike

Razvoj grafomotorike odvija se u svim onim svakodnevnim aktivnostima za koje možda nismo ni svjesni da su povezane s pisanjem.

Zato je od neprocjenjive važnosti da pustimo dijete da sve ono što može i želi samo napraviti, to i napravi, a odrasli pomažu samo onda kada dijete zaista ne može samo.

Možda će obuvanje tenisica, otkopčavanje i zakopčavanje gumbiju, samostalno hranjenje, guljenje voća i slične aktivnosti u početku dugo trajati (povremeno i prouzročiti nered) ali su odlične vježbe za savladavanje potrebnih vještina.

Važne su i raznovrsne igračke, ali i boravak u prirodi. Igra s pijeskom, zemljom i sitnim kamenčićima te branje cvijeća također pomažu razvitku pincetnog hvata.

Ako ste primjetili da vaše dijete samoinicijativno nema interes za bilo kakvo šaranje ili crtanje, možete mu ponuditi različite aktivnosti poput:

  • Crtanja po vertikalnim površinama (ploča ili papir zalijepljen na zid ili prozor)
  • Crtanja kažiprstom po pijesku ili brašnu
  • Nizanja perli
  • Slikanja različitim materijalima (pastelama, flomasterima, vodenim bojama i kistom, temperama i spužvicama, kredama, prstima, bojama za staklo) i po različitim podlogama (kartonskim kutijama, staklu, betonu, komadima drveta, kuglicama od stiropora)
  • Ljepljenja sličica
  • Oblikovanje različitih oblika iz plastelina

Hvat - Grafomotorika
Hvat – Grafomotorika

Kada možemo reći da je dijete u potpunosti savladalo grafomotoričke vještine?

Možemo smatrati da je dijete savladalo grafomotoričke vještine:

  1. Kada je odabralo dominantnu ruku koju će koristiti za pisanje (djeca u pravilu do pete godine odabiru dominantnu ruku)
  2. Pravilno drži olovku vrhovima prstiju (palcem, kažiprstom i srednjim prstom)
  3. Ima adekvatan pritisak olovke na papir i linija koju nacrta je jasna
  4. Može precrtati krug, kvadrat, trokut i romb
  5. Savladalo je bojanje unutar linija
  6. Crta prepoznatljive crteže i zna napisati svoje ime tiskanim slovima
Tanja Šprljan Szivo, univ. bacc. act. soc.
Tanja Šprljan Szivo, univ. bacc. act. soc.
Tanja Šprljan Szivo je majka četverogodišnjeg dječaka koji ju je podsjetio kako je igra najvažniji dio odrastanja. Za vrijeme i nakon studija socijalnog rada radila je s djecom i odraslima s cerebralnom i dječjom paralizom te u programu Ujedinjenih naroda za razvoj gdje je istraživala poteškoće s kojima se suočavaju različite marginalne skupine. Slobodno vrijeme provodi čitajući, izrađujući igračke ili obilazeći muzeje s mužem i sinom.

Imate li komentar ili pitanje? Podijelite ga s nama!

Molimo unesite komentar
Molimo unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

Najpopularniji tekstovi