NaslovnicaBriga o djeciWaldorfska pedagogija: razvoj uma, duše i tijela (waldorfski vrtić i waldorfska škola)

Waldorfska pedagogija: razvoj uma, duše i tijela (waldorfski vrtić i waldorfska škola)

Waldorfska pedagogija je sustav odgoja i obrazovanja koji se zasniva na povezanom usvajanju gradiva iz matematike, jezika, povijesti, geografije, znanosti i umjetnost. Zasnovana je na antropozofskim načelima i razumijevanju tijela, duše i duhovnosti.

Waldorfska pedagogija se kroz obrazovanje primjenjuje u waldorfskim školama i waldorfskim vrtićima. Odgoju svakog djeteta se pristupa pojedinačno, a interes za usvajanjem gradiva se pospješuje njegovim učenjem kroz umjetnost, pričanje priča i fizičku aktivnost.

Što je waldorfska pedagogija?

Waldorfska pedagogija se fokusira na odgoj djece kroz njegovanje njihove individualnosti i posebnosti. U waldorfskim školama i vrtićima se ne pravi razlika između dječaka i djevojčica, etničkih grupa, rase ili izgleda. Štoviše, uči ih se humanosti i činjenici da su svi ljudi jednaki.

Cilj waldorfske pedagogije je osvijestiti učenike da su slobodni i sposobni izabrati vlastiti životni put i njegovu svrhu. Usmjeravaju se djetetova svijest, srce i sposobnost za rad. Naposljetku, dijete se razvije u odraslu osobu punu potencijala.

Fokus waldorfske pedagogije je pobuditi i, kroz obrazovanje utvrditi i učvrstiti, ove karakteristike i kvalitete djeteta:

  • Duhovnost – uvažavanje i odgovornost za prirodu, rad i ljude
  • Emocionalna inteligencija – samopoštovanje i suosjećanje
  • Fizička aktivnost – vitalnost, izdržljivost, ustrajnost i zdravlje
  • Kreativnost
    • kreativno razmišljanje, mašta i fleksibilnost
    • dramski izražaj, umjetnost, glazba, pisanje

Waldorfska škola

Waldorfska pedagogija: antropozofska načela

Waldorfska pedagogija i obrazovanje se zasnivaju na antropozofskim načelima i razumijevanju ljudskog bića. Antropozofija je duhovna filozofija orijentirana na čovjekove potrebe da se:

  • izrazi umjetnošću
  • povezuje sa znanstvenim stanjem uma
  • slobodno poveže sa svijetom
  • nauči prosuđivati i odlučivati individualno
  • bavi dubinskim duhovnim pitanjima čovječanstva

Osnivač waldorfske pedagogije: Rudolf Steiner

„Dijete treba u strahopoštovanju primiti, u ljubavi odgajati, a u slobodi otpustiti“

– Rudolf Steiner

Rudolf Steiner je bio njemačko-australski intelektualac 19. i 20. stoljeća. Rođen je u Kraljevcu, selu koje danas pripada Republici Hrvatskoj. Studirao je agrikulturu, arhitekturu, medicinu i socijalnu reformu u Beču.

Prva waldorfska škola je otvorena u Stuttgartu 1919. godine s idejom utemeljenja škole koja će zadovoljiti djetetove potrebe za intelektualnim i duhovnim znanjem te humanošću. Steinerova ideja je bila i da škola bude:

  • samoupravna
  • kulturno i umjetnički obogaćena
  • da ne bude podijeljena u zasebne strukovne klase
  • otvorena za sve dječake i djevojčice, neovisno o materijalnim prihodima njihovih roditelja, sposobnosti usvajanja znanja, podrijetlu i religiji

Danas postoje 1092 škole i 1857 vrtića u preko 60 zemalja svijeta koje njeguju i nadograđuju početnu Steinerovu zamisao o waldorfskoj pedagogiji. Waldorfsko obrazovanje je, također, najbrže rastuća progresivna pedagogija na svijetu.

Waldorfska pedagogija: faze učenja

Waldorfska pedagogija zagovara da se djetinjstvo sastoji od tri faze od kojih svaka prosječno traje oko 7 godina. U svakoj fazi života, učenje se treba prilagoditi individualnim potrebama djeteta: intelektualnim, fizičkim, duhovnim i emocionalnim.

Rano djetinjstvo: fizički razvitak

Prva faza započinje rođenjem i traje do sedme godine djetetova života. Djeca te dobi najbolje uče kroz imaginaciju i osjetila. Također, djeca rastu i razvijaju se fizički, a učitelji ih ohrabruju da istražuju socijalne veze, okoliš i kapacitete mašte.

Srednje djetinjstvo: razvitak srcem

Druga faza traje od sedme do četrnaeste godine djetetova života. Tijekom ovog razdoblja, djeca najbolje uče izražavajući se kreativnošću. Tako se ohrabruje izražavanje glumom, pisanjem pjesama, crtanjem… Učitelji ohrabruju i moral te razvijaju svijest djeteta.

Pubertet: razvitak umom

Treća faza razvitka djeteta traje tijekom puberteta: od četrnaeste do dvadeset i prve godine života. Učitelji rade na razvitku neovisnog intelekta mlade osobe. Vježba se i razlučivanje, kritičko mišljenje te prosuđivanje.

Waldorfska škola

Waldorfski vrtić

Program waldorfskih vrtića je svakidašnja i tjedna rutina koja se ponavlja kako bi se djeci usadio osjećaj povezanosti, sigurnosti i obiteljske atmosfere. Djeca ubrzo postanu opuštena nakon što se priviknu na događaje koji se ponavljaju po istom uzorku.

Kurikulum waldorfskih vrtića je fokusiran na kreativno učenje. Djeca se uče biti fizički aktivna, a svakodnevno rade predstave, igraju se kuhanja i druže s vršnjacima. Elektronički uređaji – televizija, mobiteli, videoigrice – se ne upotrebljavaju u waldorfskim vrtićima.

Kako izgleda dan u waldorfskom vrtiću?

Djeca dan započinju slobodnom igrom koja može uključivati odijevanje u različite likove iz svijeta bajki ili crtića, pjevanje, slikanje, izrađivanje različitih objekata… Nakon toga se nerijetko uključe u aktivnosti kao što su rezanje povrća za juhu, šivanje odjeće, čišćenje opreme za slikanje i slično.

Igranje vani, odnosno vanjske aktivnosti, su također dio svakidašnjice u waldorfskom vrtiću. Djeca se mogu pridružiti fizičkim aktivnostima, vježbati, igrati u grupama ili prošetati po prirodi.

Kako izgleda waldorfska učionica?

Materijali koji se upotrebljavaju u waldorfskim učionicama su pažljivo birani kako bi se osigurala fleksibilnost njihove uporabe. Na primjer, igračke kao što su lutke bez lica omogućavaju djeci da upravo crtanjem lica izraze svoje raspoloženje.

Većina objekata je izrađena od vune, svile i pamuka. Materijali su također sirovi – daske, kamenje, školjke, obojene krpe… Djeca su od materijala slobodna raditi što god žele. Naravno, posebnim načinom izrade materijala i igračaka, osigurana je maksimalna zaštita od ozljeda. Zidovi su obojani bojom breskve.

Waldorfski vrtići u Hrvatskoj

U Hrvatskoj je otvoreno šest waldorfskih vrtića: u Zagrebu, Rijeci, Splitu, Vinkovcima i Samoboru. Klikom na naziv waldorfskog vrtića možete pristupiti njegovoj internetskoj stranici:

  1. Dječji vrtić “VITICA”, Zagreb
  2. Dječji vrtić “TRNORUŽICA”, Vinkovci
  3. Dječji vrtić “MALA VILA”, Rijeka
  4. Dječji vrtić “ISKRICA”, Split
  5. Dječji vrtić “NEVEN”, Samobor
  6. Dječji vrtić “PIKULICA”, Zagreb

Waldorfski vrtić: cijena

Cijena waldorfskih vrtića u Hrvatskoj se može dobiti upitom na kontaktni telefonski broj, slanjem obrasca ili emaila. Također, neki gradovi i općine sufinanciraju obrazovanje djece u waldorfskim vrtićima. O tome bi se roditelji svakako trebali raspitati prije upisa u vrtić.

Waldorfska škola

Osim osnovnih predmeta koji se poučavaju u državnim školama, djeca u waldorfskim školama uče i ručni rad, dodatni strani jezik, vrtlarstvo, obrte, religijsku kulturu i euritmiju. Euritmija je plesno – dramska disciplina kojom se djeca izražavaju plesom i dramskim pokretima.

Posebna pozornost u waldorfskim školama je posvećena i prehrani. U ponudi su svježe namirnice često domaće proizvodnje. Postoje vegetarijanski i mesni meniji. Također, djeca u nekim školama povremeno pomažu pri manjim poslovima pripreme jela (na primjer, guljenje krumpira).

Djeca u waldorfskim školama ne uče samo gradivo, ona usvajaju i karakteristike koje će im kasnije biti prijeko potrebne u životu: snalažljivost, kreativnost, pomaganje… Niz istraživanja u svijetu i u Hrvatskoj je pokazao kako djeca koja se školuju u waldorfskim školama u pravilu imaju jednak ili bolji akademski i poslovni uspjeh od djece koja se školuju u državnim školama.

Kako se odvija nastava u waldorfskim školama?

Stečeno znanje učenika se ne provjerava pismenim ili usmenim putem. Ali to ne znači da se ne prati razvitak djeteta; na kraju svake školske godine roditelji dobiju opsežan pismeni izvještaj o tome kako dijete napreduje i što je naučilo. Također, u waldorfskim školama nema ponavljanja razreda.

Školovanje u waldorfskoj školi traje 8 godina, a nastava se odvija po epohama koje traju ukupno 12 razreda. Jedan učitelj vodi razred kroz svih 8 godina školovanja kako bi se postigla dodatna povezanost između učenika i učitelja. Učitelji su za takav način predavanja i školovani. Ako dijete odluči polagati državnu maturu, ponuđeno mu je pohađati dodatni 13. razred u kojem se isključivo priprema za maturu.

Waldorfske škole u Hrvatskoj

U Hrvatskoj djeluju dvije Waldorfske škole: waldorfska škola u Zagrebu i waldorfska škola u Rijeci. Klikom na naziv škole možete pristupiti njezinoj internetskoj stranici:

Waldorfska škola: cijena

Na internetskim stranicama waldorfskih škola u Zagrebu i Rijeci možete pronaći informacije o cijeni i školarini. Dio proračuna koji ne pokriva država moraju platiti roditelji. Visina školarine određuje se na početku svake akademske godine, a u pravilu iznosi oko 15 000 kn.

Waldorfska škola: iskustva

Mnogi roditelji i djeca ističu pozitivne aspekte pohađanja waldorfske škole i waldorfskog vrtića:

  • Učenje je prilagođeno dobi i mogućnostima djeteta
  • Djeca uživaju u prednostima igre i djetinjstva
  • Detaljno učenje pospješuje količinu zapamćenog gradiva
  • Učenici aktivno sudjeluju u obrazovanju i uče se individualnosti
Tena Gunčević
Tena Gunčevićhttps://www.maminsvijet.hr/
Tena Gunčević dolazi sa Hrvatskih studija. U slobodno vrijeme uživa u društvu knjige, papira i olovke. Predah od riječi pronalazi u gledanju serija i filmova, fotografiranju prirode i druženju s mačkama (i ljudima). Osim što piše za MaminSvijet.hr, zaposlena je i kao asistentica na Novoj TV.

Imate li komentar ili pitanje? Podijelite ga s nama!

Molimo unesite komentar
Molimo unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.

spot_img

Najpopularniji tekstovi

Smeđi iscjedak – što ga uzrokuje i može li biti opasan?

Svijetlo smeđi iscjedak u sredini ciklusa je u većini slučajeva besopasan prirodni proces, no tamno smeđi iscjedak može biti ozbiljan i zahtijevati intervenciju liječnika....