Učenje čitanja: Ideje i aktivnosti

Predcitalacke vjestine

Učenje čitanja ne započinje čitanjem slova i čitanjem kratkih riječi. Ono započinje mnogo ranije kod usvajanja onog što se u strukama koje se bave dječjim razvojem naziva predčitalačke vještine.

U ovom članku vam donosimo konkretne aktivnosti kojima ćete pomoći djetetu da savlada predčitalačke vještine. Aktivnosti su namijenjene djeci različite dobi od beba do predškolaraca no primjenjive su i na školarce.

Ako je vaše dijete krenulo u prvi razred i nije zainteresirano za čitanje, želite mu čitanje učiniti zabavnijim ili vam je učiteljica rekla da čita nešto sporije od drugih učenika iz razreda pa mu želite pomoći, vratite se na aktivnosti koje se odnose na savladavanje predčitalačkih vještina. Možda se baš ovdje skriva ključ koji će vašem djetetu otključati vrata prema svijetu mašte, priča i bajki!

Čitanje naglas

Čitajte djeci od rođenja. Čitajte i prije. Čitajte sve što vam se sviđa. Čitajte naglas čak i kad vam se čini da vas djeca ne slušaju. Čitajte naglas i kad djeca znaju čitati sama.

Čitanje utječe na povezanost roditelja i djece. Vaše dijete, a vi sigurno ćete imati lijepe uspomene na to ugodno provedeno vrijeme neopterećeno svim drugim obavezama. Lijepe uspomene koje će vaše dijete imati od najranije dobi pomoći će da čitanje ne doživi samo kao dosadnu obavezu koju mu nameće učiteljica.

Dijete će slušajući razvijati osjećaj za jezik i komunikacijske vještine. Ako ga izložite takozvanoj lijepoj književnosti, usvojit će riječi i jezične konstrukcije koje često i nisu dio svakodnevnog govora, a čine bogatstvo jezika.

Učenje čitanja za neku djecu je posebno dug proces koji ne prolazi bez aktivnog truda. U tom razdoblju dijete je usmjereno na tehniku čitanja i nije samostalno spremno za čitanje složenijih tekstova, ali je za njih zrelo i sposobno razumjeti sadržaj. Tu nastupate vi roditelji i čitanjem zanimljivih priča i bajki pomažete djetetu da bude u tom predivnom svijetu mašte.

Na tržištu postoje na tisuće knjiga, a među njima se zasigurno nalaze i one koje će se podjednako svidjeti i vama i vašem djetetu.

Potragu možete započeti ovdje:

Predcitalacke vjestine

Dječje pjesme i brojalice

Dječje pjesme i brojalice dio su tradicije i način učenja kojim su se prenosile mudrosti i podučavala djeca stotinama godina prije nego što je pismenost bila raširena kao danas.

Osim što su brz i jednostavan način za zabaviti se, ponavljanjem riječi djeca vježbaju koncentraciju i pamćenje što je preduvjet za predčitalačke ali i čitalačke vještine.  Rezultati znanstvenih istraživanja su pokazali da djeca koja imaju osjećaj za ritam imaju bolje rezultate u čitanju.

Pomoću pjesmica i brojalica djeca razvijaju vokalne sposobnosti, razvijaju društvene odnose, uočavaju svoje sposobnosti i mogućnosti, poboljšavaju razvoj govora, učenje novih riječi te što je jako važno usmjeravaju dijete da pažljivo sluša.

Djeca svih dobi vole i dobro reagiraju kada im roditelji pjevaju, a osim malo vremena i pažnje za ovu aktivnost vam ništa drugo nije potrebno. Pjevušite i recitirajte svakog dana, dok spremate doručak, vozite dijete u vrtić ili pospremate.

Ako ste zaboravili pjesmice iz svog djetinjstva i nemate inspiraciju pogledajte stranicu Lukin portal. Ovdje možete pronaći stotine pjesmica, brojalica, zagonetki i priča.

Rastavljanje riječi na slogove

Rastavljanje riječi na slogove vještina je, za koju su istraživanja pokazala, ključna za razvijanje svijesti o tiskanoj riječi. Ovu vještinu djeca predškolske dobi, kroz igru, u pravilu lako savladaju. Ako je vaše dijete školske dobi i ima poteškoća s čitanjem, obratite pozornost je li savladalo ovu konkretnu vještinu. Ako nije, donosmo vam konkretne ideje koje vam mogu pomoći.

Imajte strpljenja! Vjerojatno si lako možete predočiti kako izgleda riječ “most” te kako on izgleda. Vašem djetetu to vjerojatno nije tako. On nema to bogato životno iskustvo i vještinu čitanja koje ste izbrusili do te mjere da vam čitanje nije napor niti neka posebno svjesna aktivnost.

Vježbu započnite s kratkim riječima s jednim slogom pa složenost riječi povećavajte kada djetetu aktivnost postane lagana. Neka vježbe budu što je više moguće dio svakodnevice i igra.

Koristite predmete i različite slike. Ako želite da dijete rastavi riječ “medvjed” pokažite mu njegovo plišanog medvjeda ili sliku iz novina. Neka rastavi riječ “krastavac” nakon što ste mu pokazali fotografiju s letka iz lokalnog supermarketa. Neka rastavi riječ “tepih” istovremeno dok usisavate.

Korisna pomoć pri rastavljanju riječi na slogove je i pljeskanje. Na svaki slog neka dijete pljesne dlanovima. Na taj način vježbajte i kraće i duže riječi.

Rimovanje riječi

Za usvajanje predčitalačkih vještina važno je da dijete prepoznaje rimu.

Rimovanje riječi možete uvježbavati na različite načine:

  • Čitajte pjesmice s rimom.
  • Igrajte se dovršavanja rime. Recite neku riječ pa pustite dijete da smisli riječ koja se rimuje. Zatim neka dijete kaže neku riječ pa vi smislite rimu.
  • Recite djetetu primjere riječi koje se rimuju, a zatim provjerite koliko ih je uspjelo zapamtiti. Radite to na opušten način bez pritiska na dijete da mora zapamtiti određen broj riječi i vježbajte samo onda kada je dijete zainteresirano.

Ako i sami niste vješti u rimovanju, ne brinite. Na internetu postoji besplatna aplikacija gdje možete upisati riječ i pronaći će vam mnoge riječi koje se s njom rimuju.

Predcitalacke vjestine

Vježbe koncentracije i pamćenja

O utjecaju ekrana na razvoj djece u posljednje vrijeme se mnogo govori. Dugotrajno gledanje televizije, sadržaja na iPAD-u ili mobitelu dovodi do toga da se djeci sve teže usredotočiti na nove sadržaje, koncentracija na aktivnosti koje nisu toliko ubrzane je sve kraća te slabije pamte. Za razvoj mozga je kao i za razvoj ostatka tijela potrebna aktivnost.

Koncentraciju i pamćenje dijete vježba:

  • posjećivanjem mjesta na kojima nikada nije bilo ili rijetko posjećuje (na primjer novi park, knjižara, muzej, grad ili manje mjesto, izletište)
  • fizičkom aktivnošću (plivanje, vožnja biciklom, planinarenje ili bilo koja druga aktivnost koja vam je zanimljiva dobra je i za fizičko i mentalno zdravlje i razvoj)
  • aktivnostima razvrstavanja (razvrstavanjem različitih kocki, nizanjem perlica po određenom redoslijedu, razvrstavanjem posuđa i pribora za jelo, kutija ili kuglica po boji, novčića po vrijednosti i slično)
  • postavljanjem pitanja otvorenog tipa, različitih pitalica i zagonetki

Neke od pitalica i zagonetki koje možete postaviti djetetu:

  • Sladak sam kao šećer, i hladan kao led, sva me djeca vole jesti, jer ja sam … (sladoled)
  • Ima brke, djed nije. Mlijeko pije, dijete nije. (maca)
  • Velik sam kao kuća, a malenog se miša bojim. Nos mi je do poda, čak i kad stojim. (slon)
  • Duge uši ima, dobro čuje s njima, po zelenoj travi trči on u skokovima, a na mirnom proplanku gricka slasnu mrkvicu. (zec)
  • Dugi vrat ima, u kuću ne stane, obrsti sve lišće s visoke grane. (žirafa)
  • Sporo i polako on šeta po travi, dom mu je blizu jer na leđima ga nosi. (puž)
  • Kad dođe proljeće, on u život polijeće, a šarenih krila let dovodi ga baš na cvijet. (leptir)
  • Nema noge, brzo bježi. Od nje svaki stvor se ježi. (zmija)

Imate li komentar ili pitanje? Podijelite ga s nama!

Molimo unesite komentar
Molimo unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.