Emocije kod djece – kako utječu na učenje i razvoj?

0
533
Emocije kod djece - kako utječu na učenje i razvoj?
Emocije kod djece - kako utječu na učenje i razvoj?

Opće je poznato da dobro raspoloženi ljudi bolje funkcioniraju od loše raspoloženih. Oni bolje misle, kreativniji su, lakše rješavaju probleme i donose odluke u važnim životnim situacijama.

Pozitivne emocije i sreća često su povezane s poželjnim ponašanjima i razmišljanjima koje vode uspjehu kao što su društvenost, optimizam, energija, altruizam i originalnost.

Kada smo sretni volimo biti u društvu, manje mislimo na sebe i spremni smo tu svoju sreću podijeliti i sa potpunim strancima. Također, utvrđeno je da pozitivne emocije djeluju na zdravlje.

Emocije su vrlo važne u našem životu jer nam olakšavaju mnoga socijalna ponašanja i misaone procese. Ukratko rečeno, emocije poboljšavaju naše funkcioniranje.

Kada smo loše raspoloženi, negativne emocije ograničavaju naše sposobnosti za suradnju i manifestiraju se u načinu razmišljanja koji se naziva „pobijediti ili izgubiti“. To ponašanje je usmjereno samo na trenutačno „preživljavanje“ i ne odnosi se na razmišljanje o budućnosti, nego je usmjereno na to kako „pobijediti“ drugu stranu.

Stoga, ako dijete ne voli školu, misli su mu usmjerene samo na to kako ju izbjeći, a ne na to kako bi se trebalo usredotočiti na učenje, postizanje rezultata i jednog dana uspješno završiti školovanje.

Emocije kod djece - kako utječu na učenje i razvoj?
Emocije kod djece – kako utječu na učenje i razvoj?

Što su to emocije?

Emocije su zapravo svjesno ili nesvjesno vrednovanje nekog događaja.

Pozitivna emocija se događa kada ostvarimo željeni cilj, a negativna kada je ostvarenje željenog cilja zapriječeno.

One su zapravo poseban tip duševnog stanja koje prate različite tjelesne promjene, izrazi i postupci.

Ne postoji jedna jedinstvena definicija emocija, ali emocije nisu tu da bi ih se definiralo, nego u prvom planu je njihovo razumijevanje.  Emocije, bilo pozitivne ili negative, javljaju se iznenada.

Funkcije pozitivnih emocija

  • Proširuju naš repertoar mišljenja i ponašanja – pozitivne emocije signaliziraju nam sigurnost, usmjereni smo na rješavanje problema, nismo usmjereni samo na trenutačne situacije, nego i na budućnost, lakše radimo u timu i tolerantniji smo.
  • Izgrađuju psihološki repertoar za budućnost – pozitivne emocije povećavaju broj mogućih ponašanja za koje nas pripremaju čime izgrađujemo osobine koje će nam biti korisne u budućnosti.
  • Poništavaju štetne učinke negativnih emocija – pozitivne emocije imaju tzv. funkciju poništavanja jer smanjuju postojeće fiziološke reakcije koje su posljedica tih emocija, za razliku od negativnih emocija koje izazivaju reakcije krvožilnog sustava. Pozitivne emocije mogu ubrzati oporavak ili poništiti fiziološke posljedice negativnih emocija.
  • Izazivaju uzlaznu razvojnu spiralu – pozitivne emocije dovode do bolje emocionalne dobrobiti i osobnog rasta i razvitka.
Emocije kod djece - kako utječu na učenje i razvoj?
Emocije kod djece – kako utječu na učenje i razvoj?

Djeca uče emocije

Postoje različiti načini emocionalnog izražavanja, verbalni i neverbalni. Djeca još od najranije dobi mogu izraziti svoje emocije na neverbalni način kroz geste, mimike i ostale načine.

Dijete isto tako može shvatiti emocije koje mu odrasli prikazuju. Ukoliko vidi odraslu osobu da plače, dijete shvaća da nešto nije u redu i obratno.

Na ovu temu provedena su brojna istraživanja. Primjerice, djeca stara 36 sati promatrala su odraslu osobu koja su izrazom lica izražavala radost, sreću, tugu. Dijete se postupno priviknulo na svaki izraz lica, a osim toga pokazivala su sposobnost imitiranja svakog od tih lica.

Prema tome, djeca dojenačke dobi mogu prepoznati određena obilježja lica koja prikazuju emocije.

Glas je isto tako važan za emocionalnu komunikaciju. Majčinskom govoru djeca poklanjaju više pažnje i za vrijeme tog govora pokazuju više pozitivnih emocija.

Osmijehom do rezultata

Kada se osmjehnemo proizvodimo kemijske tvari koje spadaju pod skupinu neurotransmitera koji djeluju na naše emocionalne reakcije tako da prenose emocionalne poruke iz mozga u ostale dijelove tijela.

Dokazano je kako smijeh ima pozitivan učinak na stres i važnu ulogu u liječenju depresije te psihičkih poremećaja.

Kad se smiješimo, stežu se lični mišići čime se smanjuje brzina protoka krvi, što dovodi do snižavanja temperature krvi i mozga te se potiče proizvodnja serotonina. Istina je, dakle, da nam se sve čini ljepše kad se nasmiješimo.

Emocije u razredu

Emocije su u razredu prisutne svakoga dana, bez iznimke. Emocijama se učenici privikavaju na svoje učitelje, prijatelje, ali stvaraju i određene afinitete prema nastavnim predmetima. Stoga je neopisivo važno u djetetu stvoriti pozitivnu emociju prema školi i svim njezinim čimbenicima.

Emocije kod djece - kako utječu na učenje i razvoj?
Emocije kod djece – kako utječu na učenje i razvoj?

Neke od prednosti pozitivnih emocija u školovanju jesu:

  • Kvaliteta društvenih i školskih interakcija i emocija između nastavnika i djece i između vršnjaka utječe na razvoj kognitivnih sposobnosti, koncentraciju i učenje.
  • Obrazovanje se smatra kritičnim utjecajem na ojačanje kontrole i samoosvještenosti. Proces poučavanja treba osmisliti kao niz pozitivnih aktivnosti i odgovora na te aktivnosti.
  • Ojačanje kapaciteta čeonog režnja silno je važno za školske i društvene uspjehe. Naime, u čeonom režnju nastaju pozitivne emocije pa je vrlo važno ojačati njegov kapacitet kod djeteta.

Strpljiva posvećenost dječjim emocijama, a posebice pozitivnim emocijama i njihovim učincima kao središnji dio nastavnih procesa dovest će do poboljšanih osobnih rezultata i uspjeha u školi.

Ovdje je neopisivo važna suradnja učitelja i roditelja. Njihovim zajedničkim naporima učenici će osvijestiti važnost školovanja, ali i pronaći primjerene načine poučavanja.

Nisu svi učenici jednaki i neće im odgovarati jednake aktivnosti. U razgovoru s roditeljem, učitelj može saznati dragocjene informacije o učeniku i njegovim afinitetima te na taj način strukturirati nastavu koja će biti kreativna i zanimljiva.

Stoga, dragi roditelji, nemojte pred djecom govoriti da je škola teška ili nepotrebna. Oni čuju, imitiraju, stvaraju predodžbe i negativne emocije.

Razgovarajte s njima, razveselite ih, primjereno ih nagradite, stvarajte unutarnju motivaciju. Učenici koji su motivirani, zadovoljni i radosno kreću u školu, postići će najbolje rezultate, ne samo u školi, već i u životu.

Je li Vam ovaj članak pomogao? Ocijenite ga:

4.74 / 5 (23 votes)

Marija Vlahović, mag. prim. educ
Moje ime je Marija Vlahović, magistra sam primarnog obrazovanja sa završenim tečajem engleskog jezika. Nešto više od dvije godine radim kao učiteljica. Godinu dana sam vodila grupu za učenje engleskog jezika u jednoj predškolskoj ustanovi. Neopisivo volim svoj posao i zahvalna sam svakoga dana što me život odveo u ovom smjeru. U svome radu često se susrećem s roditeljima i učenicima koji mi postavljaju pitanja i traže savjete. Zato sam prije dva mjeseca odlučila otvoriti svoj Youtube kanal na kojem dajem savjete i odgovaram na sva pitanja koja se tiču škole, ali i života. Teme su širokog spektra, od lakšeg i efikasnijeg učenja, organizacije vremena i prostora, osobnih iskustava pa sve do svladavanja teškoća u učenju. Namijenjen je svim učenicima, studentima, roditeljima, ali i svima zainteresiranima. Smatram da je obrazovanje tema koja nas svih obuhvaća na ovaj ili onaj način. Svakoga dana javljaju mi se učenici i njihovi roditelji s novim pitanjima i temama za videe. U slobodno vrijeme volim pisati pjesme, šetati se sa svojim psom i družiti se s dragim ljudima. Želite li doznati više korisnih savjeta, pratite moj YouTube kanal.

Imate li komentar ili pitanje? Podijelite ga s nama!

Molimo unesite komentar
Molimo unesite svoje ime

Ova web-stranica koristi Akismet za zaštitu protiv spama. Saznajte kako se obrađuju podaci komentara.